Prodlužme si život!

Prodlužme si život!

Ze zahraničního tisku:
S hladovkou a bez sexu se můžete dožít 170 let!
Kombinace hladovky a sexuální abstinence jsou podle amerických vědců dva hlavní klíče k dlouhověkosti. George Roth z Národního institutu pro studium stárnutí dokonce tvrdí, že takto asketickým životem by se člověk teoreticky mohl dožít 170 let. Zmenšený přísun potravy zpomaluje chemické procesy, organismus se místo na růst a reprodukci zaměří na přežití, tvrdí doktor Roth. Sport podle něj může napomoci k lepšímu zdraví a dokonce třeba zabránit vzniku rakoviny, ale na zvýšení dožitého věku nemá žádný vliv. Hladovět je třeba začít co nejdříve po začátku puberty. Experti nyní zkoumají, jak by se tělo dalo oklamat, abychom se mohli cpát jako dosud a pak spolknout nějakou pilulku, která by tělu namluvila, že je náš příjem kalorií nižší.

Pomohou vitamíny, hormony a zdravá strava?

Stárnutí v podstatě znamená postupné vysýchání a degeneraci buněk v našem organismu. Narušuje se tak jejich plynulá rychlá funkce v mnoha oblastech látkové výměny. Rychlost stárnutí je podmíněna genetickým programem. Je známo, že se dlouhověkost dědí, stejně jako se dědí sklon k určitým nemocem, například k nemocem. U někoho se ničí životně důležité bílkoviny, tuky, aminokyseliny, desoxyribonukleové kyseliny, enzymy a další životně důležité látky rychleji, u jiného pomaleji. Jako obrana proti stárnutí organismu doslova se mobilizují tzv. antioxydancia, což jsou látky, které ve velké míře ničí především škodlivý vliv v orgasmu vznikajících radikálů. Některá antioxydancia si organismus dokáže vytvářet sám, jiné musíme dodávat, jako např. provitamín A (beta-karoten), vitamín C (kyslina askorbová), vitamín E (tokoferol), mnohé minerální látky (vápník, hořčík, selen, zinek, draslík a další).
Můžeme si život prodloužit, když budeme tyto a další látky (Gerovital, žen-šen apod.) ve větším množství denně užívat? Jasné vědecké důkazy neexistují. Ve větších dávkách mohou být naopak některá uvedená antioxydancia (např. vitamín A) dokonce i škodlivá.
Podle další teorie je lidské stárnutí podmíněno rostoucím poškozováním kyseliny desoxyribonukleové, která po stránce biochemické řídí činnost buněk v celém našem těle. Mnohdy se proces stárnutí organismu svádí i na změny v hospodaření s hormony. Dokonce se tvrdí, že se ženy díky svým estrogenům, tedy hormonálním látkám, dožívají v průměru delšího věku než muži. Podle této teorie začíná stárnutí poté, co určitá žláza s vnitřní sekrecí přestává svůj hormon produkovat.
Jiní odborníci se soustředí na posilování imunitního systému. U stárnoucích lidí dochází hlavně ke snížení obranyschopnosti proti různým infekcím, ať jde o bakterie, viry či toxiny.
Velkou roli při stárnutí hrají i prožité stresy. Kdo dokáže vnitřně lépe odolávat vyčerpání, strachům, úzkosti a depresi, skutečně vnitřně odpustit svým nepřátelům, rychle se smířit se stresovou situací, ten pomaleji stárne. Nedávno jsem hovořil se stoletým mužem, který byl postřelen v obou světových válkách, prožil sedm dní v bezvědomí, dostal doživotí - ale byl naprosto vyrovnaný, spokojený, věřící v Boha. Když jsem se ptal, co podle jeho názoru bylo pro dosažení vysokého věku nejdůležitější, odpověděl: "V životě jsem zažil více hladu než pocitu sytosti." Jedl dva, nejvýše tři krajíčky chleba denně, hodně jablek, žádné maso. Pil dva až tři litry tekutin denně, chodil pravidelně spát a ráno brzy vstával. Každý den má nějakou práci, denně cvičí dechová cvičení, pěstuje rychlejší chůzi a hlavně: snaží se být usmířen s lidmi i s Bohem.

Desatero dlouhověkosti

Podle názorů, které jsem získal jak z literatury, tak z rozhovorů s dlouho žijícími osobami, jsem si dovolil sestavit několik rad, jejichž dodržování může, podle mého názoru, zkvalitnit a prodloužit lidský život - i když odborníci tvrdí, že podobné teorie neposkytují pro delší život člověka žádnou záruku.
1. Zřekněte se dobrovolně všech jedů, které konzumujete a sami dobře víte, že jsou to jedy. Přestaňte kouřit, pít alkoholické nápoje, povzbuzovadla typu Coca-cola a zrnkovou kávu, protože kofein člověka nejprve povzbudí, ale pak síly ubírá.
2. Dbejte na vyváženou stravu, spíše vegetariánsky laděnou. Tělesnou váhu udržujte v rozumných mezích. Orientační dobrá tělesná váha se rovná výšce postavy v centimetrech - 100.
3. Pijte dva až tři litry tekutin denně, ve vyšším věku podle toho, co vám doporučí lékař. Kdo trpí nemocemi srdce, by měl naposledy pít v 17 hodin, aby na noc nepřetěžoval krevní oběh.
4. Zůstaňte aktivně činní, tvořte, pracujte podle svých možností i fyzicky, denně cvičte, choďte na procházky, jezděte na kole, plavejte.
5. Nežijte v extrémech: nevystavujte se příliš slunci ani chladu, nestřídejte přejídání s úplnou hladovkou.
6. Povídejte si s lidmi a hlavně jim i naslouchejte. Stýkejte se s příbuznými a přáteli - hlavně starší lidé. Dopřejte si pravidelný odpočinek, a to tak, jak si sami přejete. Nevysedávejte dlouho u televizní obrazovky, raději dříve vstávejte a buďte aktivní.
7. Pěstujte si kladný postoj k životu. Počítejte raději s dlouhým životem, podle toho si vše plánujte, především co se týče bydlení a finančního zajištní.
9. Pravidelně se podrobujte preventivním lékařským prohlídkám a nezanedbávejte ani lehčí onemocnění.
10. Věřící člověk je šťastnější. Ví, že je zde pouze hostem - a zase odchází. Umí odpustit, a tím vlastně nejvíc léčí sám sebe. A prodlužuje svůj život.

MUDr. Jan MIKLÁNEK